måndag 21 december 2009

Vardagslyx

Vardagslyx är när man sitter där och rensar kattlådan och funderar vad det är som luktar (alltså bortsett från den där mindre trevliga doften). Det luktar lavendel. Det finns bara ett märke när det gäller kattsand och det är Everclean, iallafall om man har flera katter och vill stå ut med att leva i samma rum som lådorna. Jag brukar köpa den gröna, scented, som visserligen också är parfymerad men ibland när det är kampanj på sanden brukar jag testa någon annan sort. Den här gången blev det alltså lavendel. Helt underbar!

Doften påminner om min älskade farfars favoritparfym Grey Flanell. Någon som minns den? På morgnarna ville han alltid att man skulle krypa upp i hans famn och känna om han luktade gott. Han tillhörde den äldre generationen som rakade sig varje morgon, till skillnad från dagens män som ofta verkar raka sig "när det behövs". Så här i juletider så kan man sakna sina nära som inte längre finns kvar lite extra. Idag gick mina tanker till min goa farfar. Önskar att du hade varit här å fått fira jul med oss!!! Jag är helt övertygad om att du skulle ha älskat mina underbara flickor och dom skulle verkligen ha behövt få krypa upp i din varma famn å fått höra sagorna om hallonbäcken.

1 kommentar:

  1. Men Herregud Viktoria!! Nu känner jag mig verkligen gammal i förhållande till Dig men blev ändå så glad, upplyft fast sentimental, över vad Du skrivit. Skulle nästan velat prata med Dig personligen om detta med Grey Flanell. För det första, älskar jag lavendelblomman och naturligtvis även doften i alla dess former! (vanilj och lavendel.)Kanske min farmors fel. Hennes kläder doftade oftast av lavendel. I hennes sovrumsbyrå fanns en lavendeldoftpåse i varje byrålåda. Vad gäller den fantastiska doften, nämnd ovan, var det en doft som "Kärleken" bar, alltså mannen med stort M. Vad som än händer kommer den doften alltid att vara förknippad med en person för mig. Och, all denna hopplösa kärlek som medföljde. Konstigt sagt kanske, men omöjlig kärlek är ju omöjlig, visar det sig allt som oftast.
    GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR! önskas Dig, Barn, Hund, samt naturligtvis Alla Goa Katter// kram Carola

    SvaraRadera