fredag 29 april 2011

Tenta med Wilma

Precis hemkommen från en tenta och riktigt lycklig. Jag älskar att gå i skolan och att ha prov. Själva läsandet är väl inte så kul i sig, men allt runtomkring är liksom ett nöje. Det var nog över tre år sedan jag hade en tenta senast och jag har faktiskt saknat det. Fast den här kände liten och obetydlig jämfört med tidigare (bara 7,5 p). När vi hade tentor på juristutbildningen så täckte de oftast hela terminen och man fick ta med sig allt insamlat material vilket var en ansenlig hög med böcker och anteckningar. Den här gången hade jag penna, sudd och en miniräknare (som inte behövdes alls). Det var liksom väldigt gott om plats på tentabordet som tidigare aldrig tycktes räcka till. Juristtentorna var ofta ett par stora frågor av utrednings- och problemlösningskaraktär där man aldrig kunde skriva nog mycket med risk för att man skulle missa något väsentligt. Idag fanns det korta enpoängsfrågor som man kunde besvara med en enstaka mening. Kanske befriande att slippa motivera varje svar i minsta detalj med hänvisande till lagrum eller rättsfall, men jag måste återigen säga att jag saknar det ändå. Nu ska jag inte börja någon nu universitetsutbildning bara för att det är så kul att gå i skolan för många gånger är man rätt less på att sakna fritid och att inte kunna göra annat på kvällar och helger än att läsa utan att ha dåligt samvete. Att bara få slöa framför tvn är rätt skönt även om det tenderar att bli långtråkigt. Dagen har fått mig att reflektera över hur många olika utbildningar det finns på högskolenivå och hur ycket de skiljer sig både till upplägg, kurslitteratur och tentamenssätt.

Idag har jag återigen haft min underbara Wilma Mankiller cardigan i beige som jag köpte på Redhes rea. Färgen var egentligen inte mitt förstahandsval utan jag skulle ha föredragit den lila eller mörkrosa. Men överraskande nog så passar den faktiskt till det mesta och är helt underbart gosig. När jag invigde den till påsk så tyckte de äldre damerna i min familj som vanligt att den var "för mycket" och ingenting dom frivilligt skulle bära. Men så är det ofta med mina mest gillade mollysar. Älskar mest av allt fransarna/ flätorna och att den är längre fram än bak...



Jag hittade förresten inte produktbilden på just den här färgen på Odd Mollys hemsida men däremot en annan goding som jag inte sett i någon shop som jag gärna skulle vilja ha: # 647 maria tallchief cardigan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar