torsdag 28 april 2011

Mentor

Jag lever i en värld helt dominerad av kvinnor och saknar all form av naturlig kontakt med män. Det finns ju självklart alla former av män, men det jag saknar är en tekniskt orienterad man med tummen på rätt ställe. Eller som en fyndig kvinna på min teknik-kurs sa "jag vill ha en man som äger ett par stövlar och som har för avsikt att använda dem". Jag kände en väldigt trevlig man med egentligen alla de rätta egenskaper som jag söker hos en man, men han hade alltid viktigare saker att göra än att umgås eller hjälpa mig till rätta med mina projekt. Eller som han uttryckte det: "jag vill inte arbeta om jag inte tjänar någonting på det". Jag skulle gärna göra både det ena och det andra själv, men saknar i stor utsträckning den kunskap som behövs och någon att bolla mina tanker och idéer med. En livskamrat som kan dela mina intressen och som också tycker att det finns annat i livet som är viktigt än det arbete som ger den livsnödvändiga inkomsten. Livet ska väl inte bara bestå av ett yrkesliv. Det är mycket det som lockar mig med livet som "bonde". Att kunna vara tillsammans i familjen och jobba för gemensamma mål. Att styra sin egen verksamhet och känna att man lever i samverkan med djur och natur. Barnen kan tidigt vara delaktiga i föräldrarnas arbete och föräldrarna finns oftast i närheten hemma på gården. Jordbruk är visserligen en av de allra farligaste arbetsplatserna och därmed även en fara för barnen om man inte är noga med säkerhet och liknande.

Jordbruksdrömmarna kommer nog för alltid att bara var just drömmar, mycket beroende på att man där verkligen behöver någon att dela verksamheten med. Däremot så är jag mer eller mindre frivilligt redan indragen i fastighetsbranschen. Min juristexamen räcker inte långt när det kommer till ventiationssystem, avlopp och läckande tak. Viljan finns men inte kunskapen. Man kan ju försöka köpa in de tjänster man själv inte behärskar men då får man oftast inte det personliga engagemang som krävs. Jag behöver en mentor, läromästare och expert på fastighetsförvaltning och skötsel. Någon som är villig att dela med sig av sina kunskaper och lära mig hur jag ska göra ett bra jobb. En snickare, rörmokare, elektriker, ekonom, fastighetsskötare och entreprenör. Någon som tycker att det är ok att jag inte har något emot att bli smutsig om fingrarna bara för att jag är tjej. Kvinnor lämnas ofta på ett naturligt sätt utanför alla former av "manliga" tekniska sysslor. En rolig detalj jag märkt vid flera tillfällen är att så fort jag haft en man vid min sida vid någon form av "tekniskt" möte så pratar män hellre med mannen vid min sida än med mig. Oj, det blev långt och struligt igen och inte alls som jag tänkt mig men nu ska jag iväg på pingismöte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar