fredag 18 juni 2010

Trädgård, golf och kattutställningar

Ser att det var ett bra tag sedan jag skrev här sist. Tiden framför datorn brukar minska rätt kraftigt när snön försvinner. Helt plötsligt ska man klippa gräset, anlägga nya rabatter, plantera jordgubbar, potatis och morötter. Syrenerna blommar och det är så grönt och fint ute, men tyvärr så har det mest regnat i veckan. Just nu verkar himlen helt öppen. Nyttigt för gräsmattan och allt annat grönt liv där ute men trist för en frusen norrlänning som längtar efter sol och värme.
Det är inte bara trädgården som tagit tid. Jag försöker uppta mitt golfspelande efter fyra års uppehåll. Det visade sig vara svårare än jag mindes. Att jag måste spela på mitt gamla handicap fastän jag som sagt helt glömt bort hur man gör, bidrar kanske till att jag lätt tappar modet. Mina första två tävlingar lyckades jag få ihop 19 och 17 poäng. Fullständig katastrof med andra ord. Kan väl tillägga för de som inte är golfbitna att man "ska" ha 36 poäng per 18 hål för att spela på sitt handicap. Jag har alltså fått ihop lika lite poäng som man ska ha på en halv runda (9 hål). Vad ska man ta sig till? Börja ta lektioner och verka ambitiös? Ställa sig på rangen ett par timmar om dagen fastän det är det tråkigaste som finns? Eller skaffa en videokamera och ställa sig i trädgården och studera sin sving? Nja, jag tror att jag ska försöka komma mig ut på banan och spela lite mer till att börja med. Idag när jag lämnat min stora tjej på hennes sista dag på golfskolan så gick jag 9 hål. Det gick faktiskt över förväntan när jag fick gå där i lugn och ro och slappna av. Det finns kanske finns där ändå bara man slappnar av och njuter istället för att oroa sig.

Kattsäsongen har också börjat och kattutställningarna avlöser varandra om man vill. På vintern är det rätt begränsat med utställningar men vår, sommar och höst finns det gott om utställningar. Förra helgen var jag i Skellefteå och helgen före det i Örebro. Örebro ligger väl egentligen lite för långt bort för mig, men min yngsta killes, S*Eärfalas Dennis, uppfödare hade anmält kattungarna till kullklassen. Det var riktigt roligt att få se lite andra katter än i vanliga fall och dessutom var det sveriges största kattklubb som ordnade utställningen. Det är tyvärr väldigt stor skillnad på vilka förutsättningar olika kattklubbar har i vårt land. I Örebro får till exempel kattklubben låna en modern fräsch lokal mitt i centrum, Conventum. Här i Umeå och på många andra ställen är katterna förpassad till risiga ishallar eller travbanor på grund av att vissa kommuner anser att katter är en allergirisk.
Ha en riktigt trevlig fredag kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar